Zakelijk & werkDoor conversie optimalisatie meer leads en orders!

Door conversie optimalisatie meer leads en orders!

De meeste mkb-bedrijven zijn zich bewust van de mogelijkheden van online marketing. Leads worden steeds meer helemaal online gegenereerd en webshops groeien nog steeds als kool.

Geen online marketingactiviteiten doen is achteruitgang. De meeste mkb-bedrijven richten zich vooral nog op het genereren van meer bezoekers en houden zich nog niet echt bezig met de online effectiviteit (conversie optimalisatie). Hier liggen grote kansen!

Verkeerskanalen

Zo wordt er steeds meer aan SEO gedaan (organische vindbaarheid); vaak worden socialmediakanalen ingezet om een hogere naamsbekendheid te krijgen. Veel mkb-organisaties werken ook met Google Ads, het betaalde adverteren… maar de meeste mkb-websites en -webshops zijn nog niet echt conversieproof.

En dat is jammer, hier liggen veel kansen!

En hierover gaat dit artikel.

Inhoudsopgave

Wat is conversie optimalisatie?

Om even bij het begin te beginnen:  de betekenis van conversie optimalisatie, ook wel ‘conversiemarketing’ genoemd. De betekenis van conversie optimalisatie en het waarom van conversie verhogen voor mkb-bedrijven is het optimaliseren van je online conversies = webshop / website optimalisatie (online effectiviteit verbeteren).

Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

–    Een offerteaanvraag

–    Een (eerste) bestelling

–    Een telefoontje

–    Een aanmelding op een programma

–    Een inschrijving op een nieuwsbrief

–    Etc.

Hoe kun je de conversieratio verhogen?

Dat is de vraag die ik vaak hoor. Want het mooie is: als het lukt om de conversie aanzienlijk te verhogen, dan is dit direct voelbaar in het resultaat. Conversie optimalisatie is een pure vorm van pull marketing. De klant aantrekken ipv najagen.

Een conversieverbetering van 25% staat vaak gelijk aan een verhoging van de online resultaten van 25% (25% meer order of meer leads). Voldoende redenen om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, zeker voor het mkb.

Hieronder 4 praktische tips om de conversie van je site / shop te verhogen.

1. Positioneer

De meeste mkb-websites / -webshops zijn relatief onbekend (ze hebben niet de naamsbekendheid van een Coolblue of een hema.nl). Dan is het dus extra belangrijk dat je website / webshop zelf direct het verhaal vertelt! Dat is waar positionering conversie optimalisatie raakt.

Essentiële vragen (en vooral de antwoorden) helpen hierbij:

  • In welk segment ben je werkzaam?
  • Welk probleem wordt er opgelost?
  • Waarom biedt jouw bedrijf de beste oplossing?
  • Hoe ziet de ideale doelgroep / klant eruit?
  • Wat zijn de belangrijkste USP’s?

Antwoorden op deze vragen zijn bouwstenen om nieuwe bezoekers direct te laten snappen wat ze kunnen verwachten! De creatie van een voorkeurspositie in hun mindset! Ze weten beter waar ze zijn, wat ze kunnen verwachten, klikken sneller door… allemaal goed voor het verbeteren van de conversie.

2. Gebruik wervende teksten

Dit is een zeer essentieel element in de totale mix van conversie optimalisatie. Of het nu gaat om een webshop of website: wanneer teksten authentiek overtuigen en verleiden, zetten ze aan tot actie. Een belangrijk element hierin is het perspectief waarin de teksten zijn geschreven. Ze zijn er totaal voor de bezoeker, zijn vanuit zijn perspectief gemaakt! 100% pakkende teksten! In plaats van ‘wij / ons’ naar ‘jij / jullie’!

Daarnaast zit de overtuigingskracht ook in het feit dat de teksten niet primair gaan over het aanbod, maar juist over het resultaat ervan! (Verkoop boren en geen gaten.) En… een tekst mag slim opgebouwd worden:

  • Benoem het probleem / dilemma van je bezoeker.
  • Geef aan wat oorzaken kunnen zijn.
  • Vertel dat het ook anders kan.
  • En kom dan pas met jouw product / dienst.

De conversie verhogen met storytelling

Het gaat dus niet alleen om de concrete zaken: productspecificaties, omschrijving van een dienst. Maar het gaat om het verhaal… een stuk storytelling dat jouw site / shop veel wervender en aantrekkelijker maakt. Weer een stukje conversieoptimalisatie.

3. Werk met Call to actions

De bezoeker die je vooral wilt laten converteren, is de bezoeker die nieuw is (terugkerende bezoekers hebben vaak al voor jouw website / webshop gekozen). Juist deze nieuwe bezoeker kent jouw webshop / website nog niet. Het is zeer belangrijk om juist voor deze nieuwe bezoekers te werken met heldere CTA’s (calls to action). Als online wegwijzers.

CTA’s verhogen de conversie

Zo help je de bezoeker een handje met het geven van mogelijk interessante content. Dit kan dik commercieel (in een webshop), maar dit kan ook dun redactioneel… de manier hangt af van je bedrijf. Belangrijke punten hierbij zijn: consistentie, wees concreet, onderzoek bezoekerspaden, hoeveelheid en frequentie, eenvoud en, vooral belangrijk, testen met CTA’s en optimaliseren.

4. Trek kwalitatieve bezoekers aan

Veel mkb-websites hebben wellicht aardig wat bezoekers, maar hoe kwalitatief zijn ze? Veel bedrijven werken met affiliate marketing of zetten snel een Google Ads-campagne in elkaar en werken veel met display ads, maar wie komt daar op af? En wat doen deze bezoekers echt?

Slechtekwaliteitsbezoekers is een veelvoorkomend gat. Lagekwaliteitsbezoekers zorgen voor weinig echte harde online resultaten. Ze bouncen snel en hebben een lage sessieduur.

Verkeerskanalen

Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan bijna vaak behoorlijk opgerekt worden.

Hier de meest voorkomende traffickanalen in volgorde van kwaliteit (1 = kwalitatief, 7 = minst kwalitatief). (Dit kan overigens per domein verschillen, dit is een gemiddelde.)

  1. Google organisch
  2. Google Ads
  3. Nieuwsbrieven (kan kwalitatiever zijn, als het gaat om een speciale aanbieding)
  4. Verwijzende websites (kan ook lager staan, afhankelijk van de verwijzers)
  5. Social media (qua opbouwen naamsbekendheid is dit prima, maar wanneer ik puur kijk naar conversie, draagt dit kanaal vaak weinig bij)
  6. Display ads (onderdeel van Google Ads, adverteren via display-advertenties)
  7. Affiliate marketing

Hulp nodig bij conversie optimalisatie?

Bovenstaande punten ten aanzien van conversie optimalisatie helpen om je mkb-websites / -webshop effectiever te maken. Het zijn er in dit artikel 4, maar in totaliteit kunnen het er wel 20 zijn.

Ga ermee aan de slag, of meld je op de website van de schrijver van dit artikel: marcobouman.com. Hij helpt al sinds 2007 mkb-bedrijven met conversie optimalisatie.

Leuk voor jou?

Laatste nieu

Gerelateerd nieuws