Je kunt nog zulke goede afspraken hebben met je klanten, toch is de kans aanwezig dat het toch een keer misgaat. Je verstuurt een factuur, je verstuurt een herinnering, je verstuurt nog een herinnering én een laatste aanmaning en dan zul je je vordering uit handen moeten geven. Frustrerend, maar jij hebt gewoon het geld nodig. Jouw bedrijf, je onkosten, je mensen, je inkoop en alles wat er nog verder komt kijken bij het runnen van een bedrijf, leven niet van de lucht. Dus wordt het zaak om dit een volgende keer te voorkomen. Maar hoe? Je kunt, bijvoorbeeld bij Allianz Trade een kredietverzekering afsluiten. Je weet dan zeker dat iedere verstuurde factuur ook daadwerkelijk betaald wordt.
Wat houdt een kredietverzekering in?
Het is belangrijk dat je, voor je start met het produceren van een opdracht, iets weet over de kredietwaardigheid van je klant. Dit kun je zelf al redelijk in kaart brengen door een bezoekje te brengen aan het bedrijfspand van de klant en je kunt, dat spreekt voor zich, ook een aanbetaling van 50% verwachten. Maar hoe weet je nu zeker dat je écht op de hoogte bent van de kredietwaardigheid? Door contact op te nemen met Allianz Trade over de kredietverzekering. Bij deze verzekering is de kredietcheck inbegrepen.
Sommige facturen blijven maar als “onbetaald” terugkomen in je administratie. Door de kredietverzekering bij Allianz Trade af te sluiten zorg je ervoor dat achterstallige betalingen alsnog worden voldaan. Deze worden, als het even kan, geïnd door Allianz Trade.
Wil je zeker weten dat je dat niet nog eens gebeurt? Dan heb je de kredietverzekering zodat onbetaalde facturen alsnog worden vergoed.
Waarom blijft een factuur onbetaald?
Waarom een factuur onbetaald blijft kan verschillende oorzaken hebben. De meeste oorzaken zijn heel gewoon:
-
De factuur is naar het verkeerde mailadres gestuurd
-
De geadresseerde op de factuur is niet meer in dienst
-
De factuur is wel ontvangen, maar niet op de juiste manier verwerkt
-
Het gefactureerde bedrijf heeft een andere betalingstermijn dan jouw bedrijf
In deze gevallen is een telefoontje naar het bedrijf vaak al voldoende om de factuur snel betaald te krijgen.
Andere oorzaken zijn:
-
Het gefactureerde bedrijf zit in financiële moeilijkheden of heeft een liquiditeitsprobleem
-
Het gefactureerde bedrijf is failliet
-
Het gefactureerde bedrijf is overgenomen door een andere partij
Deze oorzaken zijn een wat grotere uitdaging, maar in veel gevallen is het alsnog mogelijk om je geld (al dan niet in termijnen) te krijgen. Lukt dat écht niet, bijvoorbeeld wanneer het bedrijf failliet is? Dan is het fijn dat jij een kredietverzekering hebt afgesloten!