De COVID-19 pandemie heeft een grote impact gehad op de wereldwijde gemeenschap, met name op de oudere bevolkingsgroep. Ouderen, die al kwetsbaar waren, zijn extra kwetsbaar voor het virus en voor de effecten ervan. Ze zijn niet alleen fysiek kwetsbaar, maar ook mentaal. Educators zouden zich bewust moeten zijn van deze gevolgen en deze in hun achterhoofd moeten houden.
De pandemie heeft veel ouderen verplicht thuis te blijven. Veel ouderen hebben hun dagelijkse activiteiten buitenshuis moeten verminderen, waardoor ze minder mensen ontmoetten en er minder afleiding was. Dit kan ertoe hebben geleid dat ze eenzaamheid ervoeren en mentale gezondheidsproblemen ontwikkelden. Educators kunnen helpen door ouderen te informeren over hoe ze verbinding kunnen maken met andere mensen, zoals via telefonische gesprekken of online videochat.
Naast mentale gezondheidsproblemen, kan leven thuis door de pandemie ook leiden tot fysieke problemen bij ouderen. Veel ouderen hebben minder actief kunnen zijn, wat kan leiden tot gewrichtsstijfheid en spierkrachtverlies. Educators kunnen hieraan bijdragen door ouderen te helpen met het vinden van manieren om thuis actief te blijven, zoals wandelen of yoga-oefeningen die ze thuis kunnen doen.
Educators zouden proactief moeten zijn in het herkennen van mogelijke fysieke en mentale gezondheidsproblemen bij hun cliënten die verband houden met het leven thuis door de pandemie. Door actief te luisteren naar wat ouderen vertellen en hen te informeren over manieren om actief te blijven en verbinding te maken met andere mensen, kunnen educators bijdragen aan hun fysieke en mentale gezondheid.
Hoe wonen ouderen
Ouderen die alleen wonen of in een kleine kring van familie en vrienden leven, kunnen door de pandemie vooral mentale gezondheidsproblemen ontwikkelen. Educators kunnen ouderen helpen door hen te voorzien van informatie over hoe ze verbinding kunnen maken met andere mensen, zoals via telefonische gesprekken of online videochat. Educators kunnen ook helpen door ouderen te informeren over hoe ze thuis actief kunnen blijven, zoals door het doen van wandel- of yoga-oefeningen. Tegelijkertijd kunnen educators ook proactief zijn in het herkennen van mogelijke fysieke en mentale gezondheidsproblemen bij hun cliënten die verband houden met het leven thuis door de pandemie.
Het is ook belangrijk dat educators ouderen steun bieden om hun sociale netwerk uit te breiden. Dit kan door hen te helpen bij het zoeken naar lokale activiteiten, zoals bijeenkomsten in de buurt of online groepssessies. Door deze activiteiten te promoten, kunnen educators helpen om mensen met elkaar in verbinding te brengen, waardoor het gemakkelijker wordt om eenzaamheid te bestrijden. Educators kunnen ook informatie over online groepsklassen en andere activiteiten die speciaal gericht zijn op ouderen delen, zodat ouderen meer opties hebben om verbinding te maken met mensen met dezelfde interesses.
Hoe verdeelden ouderen hun tijd thuis in tegenstelling tot voor de pandemie?
Voor de pandemie hadden ouderen vaak een gevuld agenda met sociale activiteiten. Ze zouden regelmatig bijeenkomsten hebben met andere mensen, zoals bijvoorbeeld bijeenkomsten in de buurt, bezoekjes aan familieleden of vrienden, of het deelnemen aan groepssessies. Ook zouden ze vaak actief bezig zijn met activiteiten zoals winkelen, tuinieren, wandelen of andere fysieke oefeningen.
Voor ouderen is het nu echter moeilijker om hun tijd nuttig te besteden. Zonder toegang tot sociale activiteiten en andere plezierige evenementen die voorheen mogelijk waren, voelen veel ouderen zich eenzaam en vervelen ze zich vaak. Sommige ouderen kunnen thuis gezonde activiteiten blijven doen, zoals wandelen of yoga-oefeningen. Andere ouderen die gezondheidsproblemen hebben of minder mobiel zijn, kunnen echter niet actief bezig blijven.
Educators kunnen helpen door ouderen te informeren over hoe ze verbinding kunnen maken met andere mensen tijdens de pandemie, zoals via telefonische gesprekken of online videochat. Educators kunnen ook informatie delen over online groepsklassen en andere activiteiten die speciaal gericht zijn op ouderen, zodat ouderen meer opties hebben om verbinding te maken met mensen met dezelfde interesses. Door dit te doen, help je ouderen hun tijd nuttig door te brengen en ervaren ze minder eenzaamheid en verveling.